Creative
đŸ«€

Creative

Last edited time
Last updated on April 22, 2024
Det finns ett bultande hjÀrta inom all betalt marknadsföring, och det Àr creative - eller kreativet. Creative Àr ofta ansvarigt för mer Àn halva resultatet i en kampanj, och dÄ med fullt optimerade mÄlgrupper och kampanjstrukturer. Creative Àr den enskilt viktigaste bestÄndsdelen i en kampanj i vilken kanal som helst.

💡 Vad innebĂ€r creative för betald marknadsföring?

Creative, eller kreativ pÄ svenska, Àr det jag valt att kalla alla kreativa material som ska anvÀndas i betalt marknadsföring. Det inkluderar copy för SEM, video och bilder för paid social, youtube, tv och andra kanaler, och audio för radio.
Det Àr inte ovanligt att den kreativa delen av verksamheten sitter helt avskiljt frÄn de som sitter och köper medieutrymme, och ofta har de tvÄ teamen olika objektiv. De affÀrsnÀra objektiven ligger ofta i medie- och performanceteamen, medan de kreativa teamens uppdrag ofta Àr att bara ta fram kommunikativt material. Detta Àr sÄklart inte optimalt. De kreativa teamen borde, enligt ovan, ha fullt fokus pÄ att driva affÀrskritiska metriker.

🏆 Den optimala creative/medie-mixen

Det bÀsta scenariot för betald marknadsföring pÄ Àr dÀr creative och distribution gÄr hand i hand. Formatanpassningen kan dÄ gÄ mycket lÀngre Àn rekommenderade antal sekunder eller olika bildförhÄllanden, och istÀllet börja jobba kreativa best practice per plattform, objektiv, annonsformat, placement och mÄlgrupp.
Som av en hÀndelse finns just den hÀr mixen tillgÀnglig för dig via Stigbornfrost.